Groene Pedagogiek

Foto’s in je hoofd

Zittend op de klimberg kijken ze samen naar de zonsondergang. Het is aan het eind van een mooie herfstdag en ze worden alle twee pas later opgehaald van de BSO. Het is stil, de wind waait zacht en laat de herfstige bladeren ritselen, een late vogel vliegt langs en de lucht kleurt steeds dieper oranje/rood.

“Wauw, dat zou ik wel eens willen schilderen, zo mooi” verzucht Eva, ”ik maak hier een foto van in mijn hoofd”!

In het groene buitengebied van de agrarische kinderopvang is ‘natuur’ in haar volle omvang te vinden en altijd aanwezig. Hierdoor speelt de natuur een wezenlijke rol bij het reilen en zeilen op onze kinderopvang.

Hoewel vanuit de wetenschap de laatste jaren steeds duidelijkere signalen naar voren komen dat de mens tegenwoordig (te) ver van de natuur en haar ritmes en natuurwetten verwijderd lijkt te zijn is dit bij onze agrariërs en hun manier van leven zeker niet het geval. ‘Wij zijn onze wortels nooit verloren!’

Klompen!

“Elke dag buiten zijn, lekker aan het werk en ondertussen regelmatig even in de verte kijken, zomaar zonder reden, dat doe ik al mijn leven lang. Het verveelt nooit en ik zou het niet kunnen missen!” Aan het woord een oudere boer die nog steeds meewerkt op de familieboerderij.)

”Zeggen ze dat het gezond is en zorgt dat je niet in de stress schiet? Hebben ze dat op de universiteit moeten onderzoeken? Ze hadden het gratis aan mij kunnen vragen, want dat is toch logisch! Dat kan je toch op je klompen aanvoelen!”

Een typerend stukje uit ons pedagogisch beleid.

Dat deze (levens-)houding en de omgeving van een boerderij een bijzondere en unieke meerwaarde biedt aan het opvoeden van jonge kinderen moge duidelijk zijn!

Uit diverse onderzoeken blijkt dat kinderen zich, in regelmatig contact met natuur en natuurlijke elementen, gezonder en evenwichtiger kunnen ontwikkelen dan kinderen die opgroeien in een meer versteende en verstedelijkte omgeving.

Dat gaat natuurlijk niet vanzelf!

De VAK ondersteunt daarom ondernemers en personeel in het ontwikkelen van vaardigheden en het opdoen van kennis rondom het gebied van pedagogiek en groene pedagogiek. Respect, ruimte, rust en regelmaat zijn voor de VAK belangrijke speerpunten in ons pedagogisch handelen even als  in de omgang met elkaar!